etiketter

fungerar tyvärr ej av någon anledning. så längst ned finner ni dem

måndag 7 juni 2010

mat

mat är bra. lite konstigt att jag inte skrivit ngt om det än, inte ens lagt nån bild.

nu ska jag försöka mig på något i princip omöjligt, ranka de godaste matgrejjerna! detta kommer bli ganska godtyckligt, utan någon inbördes ordning och kan ändras imorgon. jag har dock funnit tre som jag tror mig anse sticka ut lite mot de andra. detta är rätter jag skulle kunna äta frukost lunch middag, jämt.

  • sashimi
  • spicy thai sallad
  • entrecote
sashimi är the shit. den godaste har jag nog ätit hos sayan på råkultur - det finns många andra goda i stockholm, några som är värda att nämnas är hattori devil, akki, samba sushi, sen sei på krukmarkargatan och dragon sushi vid bysis.

de senaste gångerna jag varit i thailand har jag nog snittat två spicy thai sallad per dag, det är ett minimum för att man skall må bra. jag har många gånger försökt göra egna med mer eller mindre lyckade resultat, jag kommer dock aldrig i närheten av de bästa man ätit. kattis tangerade nyligen en riktigt bra men det saknas fortfarande liiiite. i stockholm finns det ett ställe som verkligen sticker ut, det är thai house wok. de har flera ställen i stan. det närmaste för mig är hornsgatan. de har även på folkungagatan och vid st:eriksplan. deras är fantastisk, i princip fulländad sås. skaldjur har faktiskt klättrat förbi beef för tillfället.

en bra entrecote är också något helt fantastiskt. här behövs eg ingen sås eller speciella tillbehör, lite sallad kanske. tyvärr har jag köpt så många dåliga på ica o hemköp att det sitter kvar en bit av smaken i munnen när jag tänker på det. lite trist. en av de bättre jag ätit i sthlm är nog en på B.A.R. den hade italienskt ursprung vill jag minnas. har även testat guldköttet i östermalmshallen men det var nog att kasta pärlor till svinen i mitt fall. den var väldigt god men jag vet inte om den motiverade sitt pris fullt ut.


sen har vi några bubblare. rätter jag tycker är otroligt goda, i princip i klass med de ovan men kanske inte riktigt hela vägen. att äta dem till frukost lunch middag, jämt skulle vara liiite jobbigt, kanske. här har vi:

  • ostron
  • kålpudding
  • pepparrotskött
  • fläskkottlet
  • fläskkarré
  • råbiff
  • tjälknul (editering no1)
  • räkcoctail (editering no2 - frågan är om den inte skall upp i toppen tillsammans med de andra tre)
  • kokt (vit) fisk, typ torsk, hälleflundra med smält smör, ägg, potatis och riven pepparrot (editering no3)
jag har säkerligen glömt massa rätter, men som sagt, denna lista är inte skriven i sten och kan lätt revideras när som!

3 kommentarer:

  1. Räkcoctail var ju en populär förrätt redan med mysgänget 1993. Kan du inte visa upp en full meny med mysgänget kunde se ut? Det tror jag flera av oss skulle vara intresserad av att läsa.

    SvaraRadera
  2. haha jag noterar att preem nu tillåter internets bästa blogg!

    SvaraRadera
  3. Ursäkta, men vad är det för fel på korv?

    Kan skriva under på en del. När Du gör allvar av Din inbjudan skall jag ta med mig en piggvar i bagaget.

    SvaraRadera