etiketter

fungerar tyvärr ej av någon anledning. så längst ned finner ni dem

måndag 8 augusti 2011

mat


varit lite körigt i sommar så jag har inte hunnit skriva så mkt om min mat. det har både varit bra o dåliga försök i köket. här är ett urval ( uppifrån vänster)

  1. nån taco/burritogrej. blev helt okej. marinerade kyckling i tomatjuice, citron o salt över natten. stekte på hårt, kryddade med paprika, vitlök, salt o peppar under stekningen. trol mkt godare att grilla. hade salsa o guacamole till. gjorde egen guacamole på avokado, tomat, lök, lime o koriander (missade chili!). rätten som helhet får klart godkänt.
  2. en gammal favorit, moussaka. gjorde som jag brukar. blev totalt misslyckande. jag vet inte om jag gjorde något fel eller om jag hade dåliga råvaror men köttfärsen smakade absolut inget alls. noll, nada. otroligt konstigt. kryddade o kryddade när jag fixade den. tänkte att nu måste det räcka. men icke. blä. gillar verkligen moussaka i vanliga fall.
  3. ytterligare favorit i repris. kålpudding. löjligt enkelt. strimla koka upp vitkål i vatten- blanda färs, grädde, salt o peppar (vitpeppar godast) till smet. blanda i den kokta vitkålen o sirap, in i ugnen. servera med kokt potatis och lingonsylt. njut
  4. paella. minns inte hur jag gjorde men det är väldigt enkelt och blir ofta bra
  5. big time failure. lyxade till det o köpte ryggbiff. ville äta klassisk middag med pommes o bea. vet inte hur jag lyckades men köttet blev kokt och smakade lika gott som det ser ut.
  6. en ny favorit hos BD. gordons äggröra. ogillar gordon starkt men denna är väldigt god. ätes varje lör o sön morgon!
that's it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar