etiketter

fungerar tyvärr ej av någon anledning. så längst ned finner ni dem

söndag 19 juni 2011

porchetta!


testade att göra porchetta igår - första gången o det blev faktiskt bra

köpte 1kg karré som jag skar till och bankade lite på. kanske bättre med sida el bog men jag är inte helt bekant med de bitarna så jag tog något jag känner till väl. gjorde sedan en röra på rosmarin, timjan, chili, (lite mynta jag hade också) vitlök, fänkål, olivolja och citronskal (zest?). geggade på den på köttet, salta & pepprade. knöt ihop så gott jag kunde och ned i stekpanna. gav den lite yta och in i ugnen på 125 grader. till 68 grader.

lät den vila medans jag kokade potatis och gjorde lite rödvinssås på det som var kvar i stekpannan.

bra grejer!

några saker dock. nästa gång ska jag köra den på lägre värme längre. trodde detta skulle ta lång tid men det tog inte ens 2h. kanske lite mer fänkål hade varit gott. att köra denna i grill skulle dock vara det optimala gissar jag. tyvärr har jag inte tillgång till någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar