etiketter

fungerar tyvärr ej av någon anledning. så längst ned finner ni dem

lördag 9 april 2011

ä n t l i g e n ! !


jag är en sucker för revbensspjäll i alla dess former. de godaste tunna finns på ica söder i gävle. jag blir 9 av 10 ggr besviken när jag äter det ute då de ofta känns svampiga och uppvärmda. har ätit de godaste i thailand på let's seas restaurang i hua hin. de godaste hemmagjorda har nog tobben bjudit på. när jag gör dem själv blir jag besviken 10 av 10 ggr och tro mig, jag har försökt i många år, säkerligen närmare 20 för att lyckas. men plötsligt händer det! idag lagade jag ett par jag faktiskt inte skäms för!

hur gjorde jag då? hur skilde sig denna gång mot alla andra misslyckande? jag vet inte riktigt men några viktiga skillnader är:
  • ingen förkok
  • rub istället för marinad
  • låg värme länge
skippade förkok, av nån anledning rekommenderar nästan alla kockar detta, jag förstår inte varför. läste även denna sida där nån argumenterade mot förkok.

rub har jag alltid varit nyfiken på så jag gjorde en egen, hade bla i , salt, peppar, muscovadosocker, korianderfrön, chili, vitlökspulver, spiskummin etc. en massa olika kryddor alltså. gned in det i köttet o lät det ligga ca 12h i kylen.

sedan körde jag det i ugnen i drygt fem timmar på 120 grader (körde tjocka spjäll ej ribs). lät det vila ett tag, hade på lite glace o in i ugn på hög värme precis innan vi skulle äta.

konstig nog smakade detta okej. åt melonsallad med korander, mynta och sånna där frön till, mumma!

vi firar med blacknuss, upptäckte att de var rejält underrepresenterade hos BD!


Blacknuss - Rising To The Top

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar